mandag den 8. december 2014

6. låge (15. november) East Slope pt. 2

Vi fortsatte op ad vejen og stoppede først da vejen så væsentligt anderledes ud (3).
(3)
(3)
Første nye art på lokaliteten blev en Brown-backed Chat-tyrant. Et i mine øjne godt eksempel på at jo højere man kommer op, jo federe bliver fluesnapperne/tyranerne!
Brown-backed Chat-tyrant
Det næste blev en Puna Thistletail, en god højlandsfugl, men ikke en endem, da dens udbredelse akkurat rækker ind i Bolivia.
Puna Thistletail, Vulnerable, som kun kiggede kort ud af busken
Stedet bød også på Mountain Wren, der desværre var for skulky til at fotografere. Derimod var en Tit-like Dacnis, fuldstændig ligeglad med os og fouragerede op og ned ad os
Tit-like Dacnis, hun
Fouragerede meget som Fuglekonger gør på træksteder
Til sidst fik vi løsrevet os fra den, så vi kunne koncentrere os om de andre fugle. Jeg blev hængende lidt længere end de andre og fik et kort glimt af en lille fluesnapper-agtig fugl, men det lykkedes mig kun at støve endnu flere Tit-like Dacnis hunner op...
Heldigvis stod de andre, da jeg nåede ned til dem og kiggede på præcis den samme fugl, som jeg havde set længere oppe! En White-throated Tyrannulet.
White-throated Tyrannulet
Det lykkedes os også at få revanche over for Rufous-breasted Chat-tyrant, som vi havde set længere nede i tågen.
Rufous-breasted Chat-tyrant, hvordan det er lykkedes mig at få begge nogenlunde skarpe med f/5.6 aner jeg ikke, men jeg klager ikke
Vi fortsatte over passet og foretog et stop, som jeg ikke har fundet på Google Maps endnu... Her var der godt med finker bl.a. Ash-breasted, Plumbeous og Peruvian Sierra-finches og en flok Spot-winged Pigeons.
Peruvian Sierra-finch, den mest bemærkelsesværdige af de tre nævnte

Spot-winged Pigeon
Pludselig får jeg øje på en ny fugl på skråningen, som ikke var en Sierra-finch, den var både større og kønnere! På skråningen sad en Chestnut-breasted Mountain Finch! Kort efter kom også en anden til syne og vi nåede lige at nyde dem inden de forsvandt bag en bakketop.
Kæmpedansefinke (fedt navn, hva'?), endemisk for Perú
Stedet bød også på Shinning Sunbeam, dog kun korte glimt. På vores sidste stop længere nede havde den dejlige gang kylling med ris og kartofler fået ram på min mave og jeg var tvunget til at bruge jungle-toilettet. Bedst som jeg havde sat mig til rette kommer en kolibri flyvende rundt om busken foran mig og sætter sig i busken jeg holdte fast om med min venstre hånd! Lige foran mig sidder den kønneste Shinning Sunbeam og stirrer mig lige i øjnene. Der går få sekunder og så kommer en anden flyvende og jager den hen i busken foran mig igen, hvor jeg når at tage et enkelt billede, døm selv:
Fuglen ses, som en lille brun klat i den lyse-grønne busk. Muligvis de lilla blomster de to kæmpede om.
Vi overnattede i Ollantaytambo, hvor vi fik Alpaca til aftensmad! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar