søndag den 7. december 2014

5. låge (15. November) East Slope pt. 1

På grund af mængden af billeder fra d. 15. november, har jeg som man gør med de fleste store underholdningsstykker i dag valgt at dele den op i en pt. 1 og en pt. 2., hvor første del kommer til at handle mest om tågeskov og det næste om det der er højere.
Ikonet "Abra Malaga" går jeg udfra refererer til reservatet, der har taget navn efter passet der ligger betydeligt højere og længere mod øst end det her udsnit.
Sjovt nok gør geografien i det her område at når man kører ned mod Amazonas ad det der populært kaldes "East Slope" så kører man ikke i østlig, men i en vestnordvest-ish retning

Turen gik op ad 28B, mod Abra Malaga med flere stop undervejs. Første stop var samme sted (1), som vi havde stoppet 3 dage inden med Long-tailed Sylph og masser af syngende Inca Wrens. Ved ankomsten var Inca Wrens dog erstattet af Black-throated Flowerpiercers.
(1)
Black-throated Flowerpiercer med opad-bøjet næb, på sangpost
Selvom de sad åbent og tæt på, blev det hurtigt klart for os at tågen ville blive en udfordring den dag og jeg har også gjort mit bedste i efterredigeringen.
Der begyndte hurtigt at ske noget, med både Great og Chiguanco Thrush i buskene, men pludselig får jeg øje på en større kolibri der satte sig ikke så langt fra, hvor vi stod. Jeg løftede kikkerten og knap havde jeg analyseret hvad jeg så, før jeg råbte: "SVÆRDNÆBSKOLIBRI!!". Hvorfor jeg brugte det danske navn ved jeg stadig ikke… Kræet blev heldigvis hængende lidt og fouragerede på de passiflora-blomster, som den har co-udviklet sig med.
Sword-billed Hummingbird og Passionflowers
Vi bevægede os længere ind ad en lille sti fra parkeringspladsen til et lille ryddet område. Her gik der ikke lang tid før vi havde Moustached Flowerpiercer og de Inca Wrens, vi havde haft på turen ned, men denne gang så vi dem!
Moustached Flowerpiercer, en art jeg gerne ville have set på en tågefri dag!
Det bedste jeg fik ud af de skulky, men vokale Inca Wrens
Vi bevægede os videre op ad vejen og stoppede for at gå op af et stykke gammelt vej, der ikke var blevet anvendt i mange år.
(2)

Vi blev hurtigt mødt af Cinereous Conebills, en art med meget bredt habitatvalg og nogle enkelte Scarlet-bellied Mountain-tanagers.
Cinereous Conebill 
Scarlet-bellied Mountain-tanager, en af de få fugle der faktisk virkede kontrastrige i tågen!
Kort efter stak det dog helt af! Vi løb ind i en mixed flock og pludselig havde vi Cinereous Conebill, Unstreaked Tit-tyrant, Marcapata Spinetail, Black-capped Hemispingus, Plushcap og Rufous-breasted Chat-tyrant rundt om os!
Plushcap
Black-capped Hemispingus
Marcapata Spinetail, Vulnerable og endemisk for Perú
Unstreaked Tit-tyrant, endemisk for Perú
Vi bevægede os længere op ad stien og havde bl.a. en Rufous Antpitta, kaldende få meter fra os, dog lykkedes det ikke at se mere en hvad der måske var skyggen af en bevægelse…
På vej ned igen løb vi igen ind i en pose blandede endemer, muligvis den samme, men denne gang var der også en Cusco Brush-Finch i blandt!
Cusco Brush-Finch, endemisk for Perú
Som om vi ikke allerede havde været heldige nok siger vores guide på vej ned til vejen: "I can hear toucans" og vi havde knap nået vejen før der sad to Grey-breasted Mountain-toucans foran os!
Grey-breasted Mountain-toucan, Near Threatened, endnu en art fra en slægt, der bare er gennemført fantastiske!
Da vi kom ned til bilen igen indtog vi den sædvanelige omgang kylling med ris og kartofler, som vi havde fået med i madpakken… Samtidigt kunne vi dog nyde en Red-crested Cotinga fra vejen, der virkelig viste sine kendetegn frem!
Red-crested Cotinga, med liggende, rød top og skællet overgump
To be continued…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar