onsdag den 5. oktober 2016

Vietnam, dag 9, Lake Tuyem Lam

Hold da fast det var en lang skrivepause! Jeg blev desværre ikke færdig med at fortælle om Vietnam sidst, men jeg var simpelthen ikke i stand til at skrive Gedser Fuglestations blog og den her samtidigt, ved i hvor svært det er at finde på en ny, unik overskrift hver dag i en måned? Nåh, men siden har jeg også haft travlt med arbejde for at tjene penge nu hvor jeg er flyttet til Aarhus for at læse, hvilket også tager tid...

Nok om mig! Tilbage til Vietnam.

Besøget på Mount Langbian og i Ta Nung Valley dagen før havde været yderst produktivt, men der manglede stadig en del specialiteter. Løsningen blev en hel dag på vest-siden af Lake Tuyem Lam. Vi startede samme sted som to dage før, hvor vi havde set Mountain Hawk-eagle. Vi fik hurtigt fat i en ny (under)art: Lille Korsnæb! Af den lokale underart ssp. meridionalis, som muligvis er et fremtidigt split. Det er i hvert fald en virkelig isoleret population, hvis man ser på birdlifes udbredelseskort.
Lille Korsnæb ssp. meridionalis
Vi bevægede os hurtigt videre da  vi skulle op i den højere-liggende evergreen forest og hurtigt stødte vi på en lille flok Black-throated Bushtit en oplagt ny art.
Black-throated Bushtit
Der gik ikke lang tid før vi stødte på et af dagens targets Yellow-billed Nuthatch, og endda en del lavere nede end vores guide havde regnet med. Måske blæsten og kulden havde sendt dem længere ned. Spætmejser er dog fantastiske skabninger og denne art er virkelig specielt skøn! Vi fik lov til at nyde hele to, som slet ikke var bange af sig.
Yellow-billed Nuthatch
Det blev til en lang gå tur, med flere fugle, men ikke så meget nyt i blandt. Da vi nåede helt op på toppen fik vi dog trods vinden deroppe, en af områdets endemer, Dalat Shrike Babbler! Det blev ikke nogen fed obs og vi kunne på intet tidspunkt se den hvide øjenbrynsstribe...
Dalat Shrike Babbler
 På vej ned gik det dog helt amok. En FED Mountain Bulbul varslede starten af en mixed flock der skulle passere og det gik bare hurtigt! Mountain Fulvetta, Yellow-billled Nuthatch og lige pludselig to nye arter Grey-headed Canary Flycatcher og Spectacled Warbler, som jeg desværre ikke nåede at fotografere og så en Grey-chinned Minivet. Da flokken havde passeret lagde jeg mærke til flere halvstore fugle der passerede længere nede ad bakken i underskoven. Efterhånden var jeg blevet klar over at det betød Laughingthrushes og vi satte straks afsted. Mine forældre blev på stien, men guiden og jeg fortsatte ind i skoven og blev belønnet med en stor flok Black-throated Laughingthrush, der fouragerede i skovbunden, som jeg fik en lille video af!
Mountain Bulbul

Grey-chinned Minivet

Black-throated Laughingthrush

Nede for enden hvor evergreen blev til coniferous, hoppede nogle phyller rundt, som jeg endelig fik set ordentligt, og hørt synge. De blev bestemt til Kloss' Leaf Warbler og høres i øvrigt også i videoen!
Kloss' Leaf Warbler
Vi sluttede af med et par Grey Bushchats, som jeg allerede har vist i et tidligere indlæg, men det er bare sådan en dejlig fugl.
Grey Bushchat, female
New Lifers: 11

Ingen kommentarer:

Send en kommentar