onsdag den 12. oktober 2016

Har man lov til at hade musvitter?

Da jeg stod op havde jeg et fint forhold til musvitter, men nu hvor jeg er på vej i seng, så har jeg et enormt had til dem. Lige fra da vi åbnede de eneste 3 net der kan stå for vinden, væltede det bare ind med musvitter. De blev bare ved og ved med at smadre i nettet, og de slog simpelthen alt ihjel. Fuglekonger, gærdesmutter, munke og endda også sin egen artsfælle. Det værste drab der blev gjort på øen i dag, var på en lille fluesnapper 2k+ hun, som ellers havde været en ny mærkningsart for undertegnede. Den sad lige pludselig i sx med en musvit over sig, og inden vi nåede at reagere og få musvitten væk, så var pulsen på fluen holdt op. Jeg fik dog alligevel lov til at pille min første lille flue ud af nettet, selvom det ikke var med ligeså stor glæde. Mon jeg er heldig at endnu en lille flue finder nettet indenfor den næste 1,5 uge? En stor spurvehøg hun var også inde og ramme nettet, men røg til min skuffelse ud igen. 2 nye mærkearter har derfor forladt mig i dag, men jeg blev ikke helt snydt. En dejlig kvækerfinke overraskede mig på lukkerunden, og fik en fin ring om benet. Da vi fik lukket og talt sammen, så var dagstotalen på 523 nye mærkninger, hvor musvit stod for 301 af dem. En ny rekord for Christiansø !! Vi nåede frem til at der var 1500 musvitter på øen i dag, og har slået den gamle rekord med 1100 musvitter. Lidt komisk, men også ret barsk. De gjorde ikke rigtig plads til andre småfugle i dag. Der lå døde småfugle overalt, med 2-3 musvitter over sig.
Rune Bisp ankom i dag med båden, og gik lige på og hårdt. Dejligt med flere folk, så vi kan få åbnet nogle flere garn, så chancne for sibirisk jernspurv kan stige lidt. Den er også fundet i Tyskland nu, så nu må vi altså lige stramme ballerne sammen i morgen :)
Efter luk gik jeg ned og handlede ind, og det er i hvert fald ikke billligt kan jeg lige hilse og sige. Resten af eftermiddagen blev brugt på kratlusk, hvor jeg kunne konstatere at musvitterne stille og roligt forlod øen. Der er stadigvæk 4 store tornskader på øen, som man overraskes over en gang imellem. Sædgåsen var pp, og det var de 6 bramgæs også. Dompaperne vælter stadigvæk rundt, og man hører dem næsten konstant. Solsort er gået lidt ned, men er der selvfølgelig stadigvæk i stor stil. Sangdrossel skuffede, og det samme med fuglekongen i dag. Skovsneppen bliver ved med at flyve rundt, og jernspurve og rødhalse ses i hvert krat. Det bedste jeg fik kratlusket frem, var nok en husrødstjert, så det må gøres bedre i morgen. Nu har jeg spist en pizzaburger, og er klar til at ligge mig op på loftet til minus 200 grader, og få min søvn.

Her sover jeg i dejlig varme :)             Her er kvækerfinken
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar