søndag den 9. oktober 2016

Ankomst

Jeg vil prøve at give jer et lille indblik i, hvordan ringmærkning på Christiansø foregår. Jeg er taget herover i dag, og skal være her til 23 oktober, hvilket er en rigtig giftig periode for småfugle. Jens Mikkel Lausten er headringeren, og tog rigtig godt imod mig i dag. En lang rejse blev afsluttet med enorme bølger, så søsygen næsten ikke kunne holdes inde mere. Jeg kom dog helskindet igennem, og til min store lettelse fik jeg et helt værelse for mig selv. Vi bor på stationen, som ligger lige ved Møllebakken. Kort tid efter ankomst fik jeg forklædet på, også bare ud og åbne nogle net. Klokken var godt og vel 12.00, så havde ikke rigtig forventet det store. Jeg mangler dog stadigvæk bogfinke, kvækerfinke, spurvehøg mm som mærkningsarter, så havde måske håbet lidt på en ny art at varme sig på. Jeg blev snydt !!! Ingen nye, men fugle i hvert evig eneste net indtil luk. Jeg ramte cirka 70 fugle på 2 timer, indtil jeg måtte lukke grundet en kæmpe regnbyge kom indover øen. Fuglekonger og rødhalse tog størstedelen af fangsten, og ellers 2 rørspurv, et par munke, gærdesmutte, sangdrossel, solsort og nogle mejser. Vi fik klaret indtastningen omkring 14-15 tiden, og efter det blev jeg simpelthen nødt til at gå min første runde rundt på øen. Der vrimlede med småfugle i krattene, og fik støvet et par gransangere op. Fodboldbanen fik lov til at byde på 6 bramgæs, som nød stilheden. Af andre lidt sjove ting kan nævnes kvækerfinke, gråsisken og sanglærke. I får lige et billede af en rørspurv 1k hun, for ligesom at starte hele bloggen godt op. Jeg smutter nok snart i seng, og glæder mig til en første standartiseret ringmærkning på chrø i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar