søndag den 9. februar 2014

Kaspisk Måge i Helsingør Lystbådehavn

Rykkede til Helsingør og Kronborg for at finde hits. Jeg startede med at bruge lidt tid ved tangen der stikker ud ved Kronborg, samt dets tilhørende mole-område. Ved Kronborg fandt jeg hurtigt en Husrødstjert. Der var også en del Sølvmåger, som jeg ihærdigt tjekkede igennem for mere spændende mågearter, uden held.

Husrødstjert ved Kronborg.

Videre til lystbådehavnen. Her sås endnu en Husrødstjert. Jeg tjekkede diverse måger igennem, og faldt over en 2k Kaspisk Måge. Fik nogle skodbilleder, men man kan se lyst hoved og langt slankt næb. Desuden ses den grå ryg brune dækfjer. Jeg lagde den for en sikkerheds skyld op på FoN, hvor MBB og RAG bekræftede 2k Kaspisk Måge, så det er jo fint.

2k Kaspisk Måge ved Helsingør Lystbådehavn

På samme mole, studsede jeg også over denne Sølvmåge med gule ben, som desværre ikke kan bestemmes grundet billedets elendige kvalitet. Den er ellers rimlig mørk i farven.
Sølvmåge/Middelhavssølvmåge, nok det første.
Kommentare modtages gerne.

Forsatte videre ind i havnen for at tjekke flere moler. Ikke noget særligt ellers, udover en meget langnæbbet måge. Det er nok en Sølvmåge, men den er ret mørk, så måske en 2k Sildemåge. Har vedhæftet et billede, kommentare modtages gerne, men biledet er forfærdeligt.

Måge sp.

Tilbage til Kronborg, for at tjekke nogle af de krat hvor jeg så Hvidsisken ved i 2011. Ingenting udover en overflyvende Dværgfalk der fløj i SV-retning. God art i februar.

En glimrende dag i Helsingør, men ingen hits men træerne vokser ikke ind i himmelen.

(EBB)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar