fredag den 14. februar 2014

Finderberetning Rødtoppet fuglekonge vinterfund i Eriksholm Skov

Dagen slog den 13 februar 2014. Denne dag skulle bruges på afslapning og lidt historisk i Roskilde senere på dagen. Så alt i alt, var der ikke meget på programmet!

Klokken 09.20 vågner jeg af at dem vi boede hos stod og lavede morgenmad. Da jeg kunne mærke blæren var lige ved at springe, tog jeg lige hurtigt et par Adidas bukser og tog kursen mod toilettet. For at komme til det enlige toilet i huset, skal du igennem køkkenet. Da jeg kommer derind, kan jeg se fra køkkenvinduet, at der er rimelig gang i foderbrættet derude i idag, da en stor flagspætte sidder og nyder sin morgenmad. Spætmejsen, sumpmejsen og blåmejserne var skubbet lidt til side, fordi nu var det flagspættens tur. Men lige før jeg passere vinduet, tiltrækker en brunlig fugl på den anden side af grusvejen min interesse. Jeg kan se den ikke er så stor, så derfor råber jeg på min far, at hvis han vil have ny årsart, så skulle han lige komme herud en gang. Jeg troede på dette tidspunkt, at det var en gærdesmutte. Men da halen og adfærden hurtig slog over i en fuglekonge, blev kikkerten nød til at blive brugt. Så jeg sendte min far afsted efter den. Jeg kunne se fuglen havde en tydelig knaldrød issestribe uden kikkert på en afstand af 10 meter. 
Der gik 10 sekunder, før LIE var tilbage med kikkerten, men han kunne ikke lige finde den i kikkertfeltet, så han overdrog den til mig. Jeg fandt den hurtigt med ryggen vendt mod mig. Her blev jeg straks mere koncentreret på hvad det dog kunne være, da den havde olivengrøn ryg. Der gik ikke langt tid, før hovedet blev vendt, og min længe ventet Rødtoppet fuglekonge var lige foran mig. Jeg ser helheden i rød isse over i sort øjenbrynstribe, over i hvidt øjenbryn til lys mave osv. Jeg nød den 5 sekunder, før jeg råbte "rødtoppet fuglekonge" højt. Min far LIE troede selvfølgelig ikke til at starte med, men da jeg næsten smed kikkerten i hans hånd og løb hen imod kameraet, så vidste han der var noget galt. Da jeg stod og fumlede objektivet, hørte jeg ham sige "Det var squ rigtigt, den er lige fløjet lidt op af vejen". Så hurtigt på med overtøj og sko, også afsted. Alle andre i huset tænkte hvad fanden sker der........
Vi gik yderligere 1,5 timer udenfor, men måtte give op da morgenmaden kaldte. Der kom godt nok en blå kærhøg hun overflyvende, og ellers godt gang i halemejsen i dag. Så det var glimrende.......
Jeg var selvfølgelig glad, men lidt træt af intet billede, så derfor besluttede jeg at sidde fra solopgang - 11.00 dagen efter på en stol lige ved vinduet klar.

14/2/14
Jeg sad der fra 07.00 til 09.30 hvor der blev lavet morgenmad. Der havde jeg givet op! Selvom foderbrættet var fuldt ud gang i. Spætmejse, sumpmejse, skovskade, blåmejse, musvit, jernspurv, bogfinke, kvækerfinke, halemejse og fuglekonge i løbet af morgenen.
Da jeg var færdig med morgenmad klokken 09.40, skulle jeg ud med tallerkenen i køkkenet. Og hvad fa..... sad der så ikke over på den anden side. Jeg sprintede ind efter kikkert, og fik det bekræftet. Kaldte på LIE, der fik kikkerten, og jeg hentede kameraet. Men samme senarie fandt sted, men denne gang røg den ned af vejen. Ud igen, negativ! ØV..............
Klokken 12 vendte vi snuden hjemad, uden billede. Men blev så ringet op af Jørgen Hulbæk, der havde genfundet den rigtig flot samme sted næsten. Så men tilfredshed i kroppen, krydsede vi storebælt ;) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar