mandag den 22. februar 2016

Vietnam, dag 4, Cat Tien NP

Hold da fast et læs billeder igen, det er virkelig svært at begrænse sig... men der kommer meget godt nu, så hæng på!! Nu havde vi efterhånden kørt meget mod nord om morgenen, så nu var det tid til at køre mod syd ud i det åbne område. En Black-winged Cuckooshrike var det første nye syn, og voldte os lidt problemer i starten pga. den lave sol.
Black-winged Cuckooshrike
 Vi undersøgte et lille åbent område hvor der var ryddet og blev gravet. Det gav de første Sooty-headed Bulbul, Little Cormorant og en Stejneger's Stonechat. På vej tilbage til bilen får min mor øje på en stor fugl et stykke borte i et træ, en Lesser Adjutant!
Sooty-capped Bulbul

Lesser Adjutant
 Vi nåede de helt åbne områder. Hvor der sad Red-wattled Lapwings på alle markerne.
Red-wattled Lapwing
 Langt borte får guiden øje på et par Blue-tailed Bee-eaters, nogen gange slog han bare til på lang afstand, det var fantastisk. Både Greater og Lesser Coucal og Indian Rollers blev regelmæssigt set.
Blue-tailed Bee-eater
Greater Coucal
Indian Rollers
 Pludselig stoppede bilen og chaufføren slog til med morgenens target-art Green Peafowl! Fantastisk dyr som vi så yderligere to af, bl.a. en i flugt, dog kort.
Green Peafowl
 Det nye landskab blev ved med at komme med at komme med nye overraskelser! En Pied Bushchat i vejsiden, et træ fyldt med Green Imperial Pigeons, Puff-throoated Babbler i en busk, en Muntjac der luskende i græsset og en overflyvende Scarlet Minivet.
Green Imperial Pigeons

Muntjac sp., jeg har ikke lige sat mig ind i hvordan man bestemmer dem, men jeg kan se at der findes flere i landet. Bud er velkomne.
Scarlet Minivet
Terrænnet blev vådere og der dukkede nogle gamle fugletårne op, så gamle at trappetrinene var rustet væk og vi måtte nøjes med ladet på pick-up'en. Det fungerede dog rigtig fint og der gik ikke lang tid før fuglene kom flyvende til os: Woolly-necked Stork, Painted Stork, Oriental Honey Buzzard og endnu en Lesser Adjutant.
Woolly-necked Stork

Painted Stork

Lesser Adjutant & Oriental Honey Buzzard
Jeg scannede træerne langt væk og lagde mærke til en rovfugl, jeg synes jeg anede noget mørkt med top, så jeg skyndte mig at få skop på, Black Baza! En fugl jeg virkelig havde håbet at finde, ikke den fedeste obs, med det var godkendt.
Black Baza
Vi kørte relativt hurtigt tilbage med Plaintive Cuckoo, som det eneste nye og trods at der var rigeligt at få styr på mht. listen, valgte jeg at fortsætte ud om middagen, da vi stort set ikke havde gået om morgenen og jeg var fuld af energi. Det gav i den grad pote. Jeg tog det meget stille i starten mod nord og bemærkede at der var en del sejlere over hovedkvarteret. En større en gled forbi, jeg var ikke i tvivl, Needletail! Senere fik jeg styr på at det var en Brown-backed Needletail.
Brown-backed Needletail 
Jeg huskede at jeg dagen før fandt de fleste fugle i skyggen og ledte derfor videre her. En Large Woodshrike blev det første, som viste sig meget bedre end den på førstedagen. Samme træ rummede et par Brown-throated Sunbirds endnu en art som jeg kun så den eftermiddag.
Large Woodshrike

Brown-throated Sunbirds, opdagede først hunnen efterfølgende på billedet, da jeg fik det op på en computerskærm....
 Et godt stykke oppe ad vejen kom en anden lille sunbird forbi som jeg ikke var forberedt på. Van Hasselt's Sunbird, eksponeringen gik fuldstændig galt, da den ikke sad i skyggen som alt det andet, det er hvad der sker en gang i mellem, når man insisterer på kun at bruge manuel eksponering.
Van Hasselt's Sunbird, et sted i alt det udbrændte
Skyggen fortsatte dog med at være mest effektiv og jeg fik endnu en Scarlet-backed Flowerpecker og et par Blue-winged Leafbirds før jeg nåede floden.
Blue-winged Leafbird, hun
 Floden gav ikke det store udover to lidt overraskende obs af Mudderklire og Bjergvip og så gik turen tilbage. Jeg ville gerne nå lidt frokost så jeg skyndte mig en anelse. Jeg genkendte nogle kald fra en gruppe fugle vi havde hørt dagen før, men ikke set. Jeg fandt en åbning i skovenbrynet ind mod sådan en tunnel der dannes af en lille udtørret flod med tæt vegetation rundt om og over. Der fandt jeg dem, en gruppe af White-crested Laughingthrushes, som dog hurtigt bevægede sig væk, hvilket jeg senere skulle lære er typiskt for den artsgruppe.
White-crested Laughingthrush
Om eftermiddagen havde guiden taget konsekvensen af vores uheld med pittaerne, og sørgede for at vi fik en ordentlig pitta-oplevelse. Der var en gruppe thailandske fotografer på stedet som blev guidet af én, som vores guide havde været med til at oplære og fik på den måde hustlet sig til et skjul og nogle orme. Vi bevægede os ud til stedet vi havde været dagen før og så satte vi os og ventede. Den Siberian Blue Robin som vi så dagen før var hurtigt på plads igen, sammen med Abbott's Babbler og denne gang en Tickell's Blue Flycatcher.
Siberian Blue Robin
Tickell's Blue Flycatcher
 Den første som viste sig, var den vi gik og manglede, Blue-rumped Pitta! og hvilken obs!
Blue-rumped Pitta
 En fugl fra samme morgen viste sig, omend bedre her fra skjulet. Puff-throated Babbler.
Puff-throated Babbler
 Lidt efter den ene Pitta var gået kom den anden til og så kunne dagen knapt blive bedre!
Bar-bellied Pitta
Vi gik hele krøllen i det lys, der var tilbage og det gav nogle bedre obs af arter vi allerede havde set: Laced Woodpecker, Orange-breasted Trogon og Red-breasted Parakeet, og så gik jeg glad i seng den dag!

Laced Woodpecker
Orange-breasted Trogon
Red-breasted Parakeet
New lifers: 24

Ingen kommentarer:

Send en kommentar