tirsdag den 9. februar 2016

En ny fortælling!

Nåh, hvorfor har vi ikke fået et nyt Brasilien indlæg fra Andreas i tre uger? Sider du måske og tænker. Sidder han bare og driver den af på sofaen og spiser roulade mens han ser tv-serier på hans computer, som alle de andre unge der bare driver den af i deres sabbatår? Nej det gør jeg i hvert fald ikke! Jeg er lige vendt hjem fra tre fantastiske uger i Vietnam, som jeg glæder til at dele med jer! Det betyder så også at jeg parkerer fortællingen om Brasilien midlertidigt. Den er jo ikke så aktuel længere alligevel, men skal nok genoptage den, da jeg synes den var spændende med alt det birding, der blev udført på egen hånd.
Men jeg vil skynde at komme igang med at fortælle om Vietnam! Turen var sammen med mine forældre, som jeg ikke har rejst med siden 2012. De er ikke selv birdere, men nyder at være i naturen og se fugle og andre dyr mere end storbyer og poolhoteller, så det passer rimelig godt sammen når vi er ude at rejse. Vi landede i Ho Chi Minh City og kørte ret hurtigt videre til Cat Tien NP, hvor vi mødte Duyen vores guide (de første ti dage var arrangeret med Vietnam Birding, som køres af en englænder). Vi startede langsomt med at blive inkvateret og da middagsheden havde lagt sig gik vi i gang. Normalt ville jeg nok have sprunget direkte ud i det varme eller ej, men jeg var lidt jetlagget og havde brug for en seng... Vi boede på værelserne ved hovedkvarteret, hvilket er den økonomiske løsning på den rigtige side af floden. Det var ikke fantastisk, men gik an. Set i bakspejlet skulle man nok hellere have boet på Forest Floor Lodge, som også ligger på den rigtige side af floden.
Nåh, det var fugle det skulle handle om... Da min verdensliste kun har to fugle fra Thailand og ca. 20 fra Kina så regnede jeg med at liferne skulle rulle ind helt uden kontrol. Jeg er nok blevet lidt for vant til Syd Amerika... Der gik nemlig lige lidt tid før vi faktisk fandt en fugl! Men der var også stadig meget varmt. Derefter gik det dog meget hurtigt. Det blev en Asian Brown Flycatcher, som kom først på listen, efterfulgt af Ashy og Bronze Drongo, Stripe-throated og Streak-eared Bulbul, og en Scarlet-backed Flowerpecker hun langt væk i scopet.
Asian Brown Flycatcher
 Vi kom ud af hovedkvarters-området ad den asfaltbelagte vej mod nord ind i skoven, hvilket også hurtigt gav nye arter. Great Iora, Greater Racket-tailed Drongo og Dark-necked Tailorbird.
Great Iora

Greater Racket-tailed Drongo
 Pludselig flyver en fugl over vejen med en underlig silhuet der forvirrer guiden, der ellers har været fugleguide i parken længere end jeg har levet. Det viste sig at være en Fork-tailed Drongo Cuckoo som havde mistet halen! Jeg tror også at jeg var blevet forvirret hvis jeg havde set en Gøg hjemme i DK uden hale!
Fork-tailed Drongo Cuckoo
 Et stykke nede ad vejen fik vi øje på en kaldende Blue-eared Barbet meget højt oppe i en trætop. En fugl der skulle komme til at præge lydbilledet meget de kommende dage, dog var dette den eneste gang vi rigtigt så den.
Blue-eared Barbet
 Et lille stykke længere henne gik vi ud til floden, som løber lige ud af vejen. Vores besøg lå midt inde i tørsæsonen, så der var ikke meget vand i den! Vi var knap nok kommet ud af skoven da en Great Hornbill flyver ind over os. Kun guiden og jeg så den og det skulle da også blive den eneste sighting på turen af den art... Lidt over det hele sås Chinese Pond Heron og på en ledning fik guiden øje på en Stork-billed Kingfisher, fed fugl! Vi havde knap nydt den færdig da han også fandt Thick-billed Green Pigeon og Golden-crested Myna i trætoppe på den anden side af floden.
Stork-billed Kingfisher
På turen tilbage begyndte lyset at svinde og det var ikke til at fotografere. Det stoppede os dog ikke i at hive arter ind og det blev til en sund portion: Coppersmith Barbet, Black-and-buff Woodpecker, Laced Woodpecker, Red-breasted Parakeet og White-rumped Shama.
Jeg glædede mig meget til næste morgen da jeg gik i seng!

Nu indfører jeg også en summering i bunden af indlægene!

New Lifers: 22

Ingen kommentarer:

Send en kommentar