søndag den 14. juli 2013

Kørekort giver pote!

Personer: Andreas Bennetsen Boe

Her til morgen tog jeg en køretur på Rømø. Først ned på Sønderstrand og så op langs stranden mod Lakolk Sydsøer. Målet var at se nogle vadefugle, få en årsart eller to og først og fremmest at få så meget som muligt ud af mit nyerhvervede kørekort. Først blev Slagtebænken tjekket, men her var ikke meget gang i den, så jeg rettede scopet mod Esbjerg Sø, hvor jeg med det samme fik øje på 8 Skestorke. Fedt tænkte jeg! og kørte med det samme derop. Da jeg ankom til stedet var Skestorkene allerede på vej væk, hvilket nok var meget godt, for så kunne jeg koncentrere mig om vadefuglene. Manglen på regn havde gjort at vandstanden var meget lav og der var derfor godt med mudderflader til vadefuglene. Der var både Rødben, Hvidklire, Sortklire, Brushane, Stor Kobbersneppe, Stor Præstekrave og Almindelig Ryle. Kl. 10:50 fangede en lille vader min opmærksomhed, den fouragerede på en flade lige ud for mig. Jeg så hurtigt at det er en ryle, men jeg kunne ikke se hvilken, jeg valgte derfor at fotografere den med det samme, og fik heldigvis brugbare billeder med det samme.


Efter at have kigget på den i scopet igen blev jeg enig med mig selv om at det måtte være en Stribet Ryle, men siden jeg aldrig havde set en før turde jeg ikke melde den ud, så da den fløj lavt mod syd 11:20 valgte jeg at tage hjem og få billederne på nettet så hurtigt som muligt. Fuglen er nu halvt efterbestemt til Stribet Ryle, tak til folk på Netfugl og DOF Ungdoms facebook-gruppe for hjælpen. Jeg går glad i seng med en ny ædel-, DK-, VP-, lifer-, års-, rømø- og sønderjyllands-art.

Inden jeg tog afsted kom Skestorkene tilbage, hvilket dette fine stemningsbillede, som også indeholder Pibeand, Krikand, Stor Kobbersneppe og Hvidklire:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar