mandag den 15. juli 2013

Gyldne dage på Rømø.

Personer: Andreas Bennetsen Boe

Dagen i dag startede ud med at jeg fik lov til at gå tur med hunden, heldigvis fløj der masser af kaldende Små Korsnæb rundt i området, en fugl der altid formår at få mig i godt humør.
Efter succesen i går valgte jeg at tage den samme tur ned på Sønderstrand og nordpå mod Lakolk Sydsøer. Så snart jeg kom til strandengene mødte jeg denne flotte Hedehøg, adult, han, som virkelig satte mine gearskifte-evner på prøve.
Slagtebænken havde lidt flere fugle i dag end i går, men ikke noget nævneværdigt, så jeg tog ret hurtigt videre til Esbjerg Sø. Her var der dog gang i den! Inden jeg kommer helt hen til obs-posten kommer en større, mørk fugl flyvende fra venstre, jeg tænker først rovfugl, men da den er spids- og langvinget, og basker ihærdigt overvejer jeg en ung måge i stedet? Jeg får kikkerten på og kan hurtigt se at der er tale om en mørk Almindelig Kjove, som altså var kommet et godt stykke ind over land.

Herefter fik jeg hurtigt øje på den Stribede Ryle fra i går, billedet viser dog ikke fuglens kendetegn så godt, men den skarpt afgrænsede bryststribning var tydelig i scopet. Hurtigt efter kommer en Silkehejre vadenende ind i mit scopfelt, jeg ser hurtigt de sorte ben med gule fødder, så der ikke var tvivl om bestemmelsen. Individet har i følge DOFbasen har været der et stykke tid nu. Det var ny års- og Rømø-art for mig. Da jeg endelig løsriver mig fra den kan jeg dog ikke genfinde den Stribede Ryle, men der er også mange steder i søen hvor den har mulighed for at gemme sig.


Jeg valgte at tage videre da jeg gerne ville hjem og melde det ud, jeg havde set, og desuden lige skulle nå Havsand inden jeg tog helt hjem. Takket være en gammel robust Nokia er jeg nemlig ikke koblet til nogen udmeldingssystemer, og mit SIM-kort havde valgt at slette numrene på alle kontakter forkortet med Initialer, som jo var alle fuglekiggerne...
Der var mange Hættemåger og lidt vadere (Strandskade, Lille Kobbersneppe og Hvidklire) i Havsand og det mest interessante blev en 1k Dværgmåge, som var ny års-, Rømø- og Sønderjyllands-art for mig.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar