fredag den 1. december 2017

Opdatering og et halvtamt review over det sidste stykke tid del. 1

Tid til den biannual opdatering af bloggen! Grundet arbejde og ferie, har jeg ikke fået set lige så meget fugle som jeg gerne vil, men det blev til en månede på Færøerne og to måneder næsten i Gedser som trækobservatør. Opsummeringen af turen til Færøerne var at der var fugle, men grundet et meget vestenvindspræget vejr, gjorde at ingen småfugle eller fugle generelt blev blæst ind op til os fra kontinentet, de eneste småfugle der var, var lokale fugle eller invasionsfugle. De eneste ikke-lokale småfugle var en Løvsanger ved Trongisvági, som var en nyankommen fugl, fra en meget lille østenvindsfront, to gransangere og en løvsanger på Svínoy, hvor samme vejrsituation gør sig gældende. Ellers fandt jeg en Hvidvinget Korsnæb, som er fund nr. 19-ish og blev fundet under en mindre invasion, hvor cirka 8 fugle fundet henover Færøerne. Den rastede sammen med to små korsnæb i toppen af et grantræ i Midvági, og er min anden selvfundne Hvidvinget Korsnæb oppe fra øerne. Ellers var der fire sortrygget hvide vipstjerter, bysvaler og andet semiokayish Af de lokale småfugle var der en ung munk, der nok er fra et lokalt ynglepar, en håndfuld gransangere og grønsiskener, som det mest interessante. Højdepunktet var helt klart en Storskråpe d. 8/11, første fund for færøerne. Den blev fundet under en længere havobservation fra bagsmækken af bilen, hvor jeg også havde tre sodf. skråper, 120 alm. skråper, ca. 60 alm. kjover. Andre højdepunkter var 250 Stor Kobbersnepper, sammenlagt 4 Sodfarvet Skråper, en Splitterne (som er SU), en oversomrende Gråmåge, to Gravænder, Lille Kobbersneppe, Mandarinand, Storskarv, lokale Odinshaner, en stationær Stellersand (SU), en stationær Sortkrage (SU) og en masse andet. En ganske udemærket omgang, selvom det krævede en konstant feltobs fra min side af i min bedstemors bil.

Gråmåge - Klaksvik

Mursejler - Gásadalur

Sodfarvet Skråpe - Færgen mellem Tvøroyeri - Torshavn

Gravand - Hvalba

Stellersand - Sumba

Sortrygget Hvid Vipstjert - Hvalba

Lille Kobbersneppe - Hvalba

Storskarv - Hvalba

Mandarinand - Klaksvik fun fact, såvidt jeg ved er den godkendt som cat C, så den er krydsbar på VP-listen!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar