tirsdag den 5. december 2017

Hoi An fortsat

Nåh nu har den cliffhanger jeg lavede om et indlæg to birding omkring Hoi An hængt i lidt over et år, så må jeg nok også gøre noget ved det ...
I det tidligere indlæg kan man læse lidt om hvad det lykkedes mig at se fra hotellet ned til floden, men der er selvfølgelig mere at hente hvis man bevæger sig rundt i området. Hoi An er selvfølgelig ikke en birding lokalitet, men hvis man bliver slæbt igennem på en familierejse, så er her et bud på at få det bedste ud af det.
Nord/Nordøst for byen ligger en del rismarker, som var målet, på Google Maps havde jeg set at man kunne angribe det fra en mindre jordvej, markeret på kortet. 
Pilen nede i venstre hjørne viser en mulig indgangsvinkel til et det område vores hotel overskuede, som jeg ikke kan forstå at jeg ikke opdagede dengang, det kunne ellers have været sjovt at udforske.
Cinereous Tit blev hurtigt tilføjet listen.


Et mindre åbent område med vand på sydsiden af markerne, som jeg desværre ikke kan genfinde på kortet, gav gode obs af Stejneger's Stonechat og White-breasted Kingfisher. Samt Paddyfield Pipit, som ny lifer, der virkede ret let i de bare åbne områder.
White-breasted Kingfisher

Stejneger's Stonechat

Paddyfield Pipit
I det fjerne kunne jeg dog se små flokke af vadefugle flyve frem og tilbage, hvilket virkelig gav blod på tanden. Jeg kunne godt bruge nogen sibiriske vadefugle på listen.
Da vi kom ud på den før omtalte jordvej var de ikke svære at finde, da der var god udsigt over bassinerne fra den hævede jordvej. Det skulle dog vise sig at være ren Hvidklire og Tinksmed ... Ikke lige hvad jeg havde håbet på. Til gengæld viste stedet sig også at være godt til isfugle og vi kunne således nyde vores egen hjemmehørende art sammen med en Gråfisker, der valgte at fiske lige ud for os. Plain Prinia var allestedsnærværende.
Brown Shrike

Hvidklirer

Plain Prinia

Isfugl

Gråfisker

Og fra den bedste vinkel ;)
Videre færd langs stien gav Yellow Bittern, der kan gemme sig uhyrlig godt!
Yellow Bittern

En, Tinksmed, Tinksmeden, flere Tinksmede, alle Tinksmedene. Ord kan bøjes, så gør det dog!
En lille forhøjning mellem rismarkerne, med bare flader og gravsteder, husede to Green Bee-eaters. Et bassin med den perfekte vanddybde var proppet med Stor Præstekrave og hvide hejrer, men intet nyt.
Green Bee-eater

Long-tailed Shrike
I krattet puslede en lille skikkelse, som jeg knap nok var sikker på var en fugl, men jeg gjorde mit bedste for at dokumentere. Den blev efterbestemt over en måned senere til Ruddy-breasted Crake.
Ruddy-breasted Crake
Til sidst blev det for mørkt til selv det lysstærkeste udstyr, men inden den forsvandt helt kom en Grey-headed Swamphen vandrende og satte prikken over i'et på en fin dag, der var meget bedre end hvis man havde brugt den på at rende rundt inde i det stressede centrum.
Grey-headed Swamphen
Jeg overvejede ikke at besøge stranden, den ser alt for smal ud til at fuglene kan få fred der. Rismarkerne rundt om byen er også FYLDT med hvide hejrer, men dem nedprioriterede jeg, da vi allerede havde haft sikre Intermediate Egret på turen. Er man på en dedikeret birding tur skal man dog ikke spilde sin tid i byen og skynde sig videre til f.eks. Bach Ma NP.

New lifers: 6

Ingen kommentarer:

Send en kommentar