søndag den 3. januar 2016

Endelig hjemme i Aabenraa!

Som folk der følger med på bloggen og DOFungdoms facebook ved, har jeg brugt ret meget tid i udlandet sidste år. Jeg har faktisk samlet været længere tid i udlandet, med mere tid brugt i Sverige end i Danmark. Så her 2. januar kunne jeg ikke sidde indefor mere, jeg måtte ud at birde. Jeg havde næsten kørt over til vadehavet for at kigge efter Jagtfalken set d. 1., men måtte nok sande at jeg var kommet lidt for sent op til sådan en tur. Så jeg tænkte mig godt om efter en god vinterlokalitet i hjemkommunen og endte på Kruså Møllesø
Grundet årstiden havde jeg ikke sat forventningerne så højt, så da jeg på vej derned fik øje på en Sølvhejre i Lille Søgård Sø, var jeg næsten allerede tilfreds! Jeg kan se i DOFbasen at den er set af andre igennem December og at der også har været mange i Hostrup Sø, så hvis man vil finde den som ny art for en lokalitet i Aabenraa Kommune synes det som et godt tidspunkt at prøve. Den findes endnu ikke indtastet ved: Varnæs Storemose, Felsbæk Møllesø, Kalvø, m.fl. hvor der da sagtens kunne stå sådan en!
Sølvhejre, dogmeskud. Jeg skulle videre, okay? og man kan sagtens se at det er en Sølvhejre!
Kruså Møllesø var lidt mere tom end jeg havde håbet på. Der plejer ellers at være godt med vandfugle her om vinteren, men der lå kun ca. 50 Troldænder og tre Taffelænder udover obligatoriske Gråænder og Blishøns... Jeg tjekkede som sædvanligt åen, der hvor stien krydser den. Lokaliteten er som så mange andre østjyske tunneldale god for Isfugl og Vandstær på denne tid af året. Alle stenene var våde af alt det vand der har været gennem åløbene på det sidste, men ovre ved den ene bred var der en med klatter på. Kunne det være? Ja! jeg nåede knap nok at formulere tanken inde i hovedet før jeg længere nede af strømmen på en væltet egestamme så en Vandstær stå og vippe med kroppen! Af DOFbasen fremgår det at arten blev set her årligt 2008-2011, siden er den kun set én gang i 2013 og nu min obs. Det er ikke første gang at jeg kigger efter den der, men første gang at jeg faktisk har fundet en der. Fuglen var endda ringmærket! Og det lader ikke til at kombinationen af farveringe er den samme som den der holdt til der om vinteren før 2011. Jeg har sendt den ind til ZM og skal nok opdatere på dette indlæg når jeg hører mere til den.
Vandstær med ringe
På vej hjem kørte jeg ned til Sønderstrand for at se om noget var blæst ind i bunden af fjorden, men der stod ikke meget andet end Hættemåger, men hold da fast hvor der blæste. Første gang at jeg har oplevet sanfygning dernede!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar