fredag den 8. januar 2016

Brasilien pt. 11, Birding på hesteryg, Pantanal

De fleste turist-ture ud i Pantanal har horse-riding på programmet, og det var også hvad der stod på programmet efter morgenmaden. Min rejsekammerat og jeg havde ellers diskuteret på forhånd, at hvis de ville have os til det, så kunne vi lige så godt bare se på flere fugle i stedet. Vi blev dog overrasket over, hvor godt de to ting skulle vise sig at hænge sammen. Mange steder stod vandet nemlig højere end en meter og selvom jeg sad på hesteryg havde jeg på et tidspunkt vand op til knæet!
Lettere skeptisk mig på hesteryg før turens begyndelse
Jeg har faktisk gået til ridning engang da jeg var to år, men det varede ikke længe. Så jeg havde ikke den store fornemmelse for hvordan man rider, men det gik nu meget godt. Den gik når den skulle gå og stoppede når den skulle stoppe. Nogen gange måtte man måske leve med ikke lige at kunne trippe to meter til højre for at få en bedre vinkel på en fugl. Men på den anden side sad man bedre i forhold til de fugle der sad oppe i træerne, som f.eks. denne voksne Rufescent Tiger Heron der havde fanget en stor frø!
Rufescent Tiger Heron med bytte! (fra hesteryg)

Det første vi skulle ud at lede efter var Great Potoo, som havde en dags-rasteplads i et træ i nærheden. Den sad ikke hvor den plejede, men der gik ikke lang tid før den lokale der red med os fandt den siddende i et andet træ. Jeg tror næppe man kunne have fået en Great Potoo bedre end det her, og vi brugte da også en del tid på bare at sidde på hesten og kigge på denne fantastiske fugl. Endnu en hvor jeg ikke havde fået nær så godt et billede, hvis jeg ikke havde siddet på hesteryg!

Great Potoo, chiller og ligner en gren.
Pludselig sad der en knæler på sadlen. Jeg er fuldstændig tosset med de kræ, de ser så nice ud! Og i modsætning til alle andre insekter har jeg ikke en mindre fobi for dem...
Knæler sp.
Vi red videre til en lille klynge træer, denne gang længere væk fra lodgen, end den vi besøgte dagen før. Her bandt vi hestene og listede videre.

Af frygt for at nogen af de kommende ture skulle ende som den i Presidente Figueiredo, hvor vi knap så en fugl fordi vi ikke havde playback, havde jeg downloadet hele Brasilien gennem en app. Det skulle hurtigt vise sig at være en god idé. Guiden havde hørt en Flavescent Warbler, som han ikke havde på sin telefon, men med min Iphone i kombination med min kammerats højtaler, som han ellers brugte til at høre musik på, lykkedes det os at lokke den tættere på. Det blev dog kun til en silhuet, men i det mindste havde vi set den og ikke bare hørt den!
Et lyn fløj gennem skoven og satte sig på en gren ikke langt fra os og en fantastisk men ikke uventet Rufous-tailed Jacamar sad foran os. Jeg bliver så glad af Jacamars!
Rufous-tailed Jacamar
 En fugl vi var stødt på tidligere i amazonas fik vi også. Denne gang til et billede, men stadig ikke så godt, som man kunne have håbet...
Red-billed Scythebill
 En anden near-passerine som vi havde ventet var Blue-crowned Trogon. Bemærkelsesværdigt stille fugle. Jeg har flere gange opdaget Trogons lige over mig eller få meter fra mig på grene som jeg allerede havde konstateret tomme. Lige pludselig sidder de der bare.
Blue-crowned Trogon
 Fokus skiftede fra fugle da en mindre abe kom forbi. Vores guide sagde Silvery Marmoset, men jeg kan se på udbredelser at det må have været Black-tailed Marmoset i stedet... Jeg tænker at det er endnu et kræ der er splitte og en gang har heddet det andett? Den viste sig knap så godt, men kort efter kom et større dyr kravlende gennem træerne. Den kunne vi genkende fra Guyana som Southern Tamandua!
Southern Tamandua
Inden vi steg op på hestene igen fandt jeg en lille fugl i kanten klyngen, som senere blev bestemt til Rusty-fronted Tody-flycatcher. Vores guide havde en sjov skillelinje ved små fugle, han kunne selvfølgelig alle de store fugle, rovfuglene, vandfuglene osv. han kunne endda alle Antbirds og Furnarids, men Seedeaters og Tyrant-flycatchers var der ikke meget at hjælp at hente ved ham...
Men han var jo også mere en all-round natur guide, de dedikerede fugle-guides havde helt andre priser, så det at han kunne største-delen var allerede over vores forventning!
Rusty-fronted Tody-flycatcher

Ingen kommentarer:

Send en kommentar