onsdag den 13. januar 2016

De store spørgsmål i livet.

Jeg ved godt, at jeg sagde, at jeg ville opdatere i det oprindelige indlæg, men nu laver jeg altså lige et nyt, hvor jeg vil prøve at besvare et af de helt store spørgsmål i livet: Hvordan ædler man en Vandstær? 
Det åbenlyse svar på spørgsmålet er jo at finde den på en ny lokalitet. Problemet med dem er jo bare, at de ikke så ofte dukker op på nye lokaliteter, som så mange andre fugle. Så hvordan finder man sin egen Vandstær på en lokalitet, som man ved at arten kan lide? Man beviser at fuglen er ny! Helt enkelt skal man bare sørge for at Vandstæren er ringmærket som 1k og ikke er set på lokaliteten før (for det er man jo selv herre over...).
Jeg har fået data tilbage på den jeg aflæste ved Kruså Møllesø, som ses her:

Sex: female

Age: 1. KJ

Ringingdate: 28.12.2015

Ringingplace: Schleswig-Holstein, Kupfermühle (Krs. Flensburg)

Kræet er mærket som en 1k og kan derfor ikke være en af dem, som er set på lokaliteten før, da det alle sammen er før 2014.
Jeg hører gerne, hvis der er folk der er uenige i min tilgang til ædelarter, jeg synes det er et område, der bliver diskuteret for lidt.
Jeg giver jer lige billedet af den en gang til:
Denne gang med lidt mere lys på...

2 kommentarer:

  1. Hej Andreas! Tak for en fin blog. Nu er fuglen jo ringmærket for ca. 14 dage siden og mindre end én kilometer væk, så selvom den har krydset grænsen, så kan man jo diskutere om det er en ægte ædelart. Men en fin fugl og et fint fund - det er det :-)

    SvarSlet
  2. Hej Unknown! Undskyld det sene svar jeg er udenlands. Jeg er også endt med ikke at krydse den, efter at være endt ved samme konklusion.
    - Andreas

    SvarSlet