torsdag den 3. september 2015

Kaspisk Måge ved Reersø

1/9 tog jeg til Reersø for at se på fugle. Det blæste en del, hvilket ikke just er optimalt for småfugle, men der var massere af måger. Jeg tjekkede havnen, som var fyldt med måge! Jeg gik igang, men formodede kun at finde sølvmåger og svartbag. Lige pludselig lettede af mågerne i havnen og dem der rastede ude på vandet og fløj lavt henover havnen, begyndte at skanne dem og fandt ret hurtigt en meget god kandidat: lys underside med helt hvidt hoved, tændstiksnæb uden tydelig gonyvinkel, fritstående sort øje, lys armhule/axillærer med markeret haleendbånd, den fløj lavt henover mig og forsvandt bag den store havnebygning. Ellers fandt jeg en fin sildemåge 2k der rastede ude på den nye mole. Efter at have tjekket mågerne forsatte jeg ad Havnevej, hvor jeg flushede en Steppehøg 1k 50 meter fra vejen, fuglen var en smule problematisk at have med at gøre, men jeg fik set den helt suverænt inden den tog højde og fløj henover bakkerne mod midtøen og nordpå. Mens jeg kiggede på Steppehøgen tjekkede jeg mågerne ude på bundgarnspælene, hvor jeg faktisk genfandt den kaspiske måge fra før, som jeg fik aldersbestemt til en 1k kaspisk måge, da den virkede frisk på oversiden, men var kommet ret godt igang med fældning, men lignede ikke de typiske 1w kaspiske måger vi kender fra de mørke vintertider med den de sorte tertialer og svingfjer, brune dækfjer, grålige ryge og hvide underside og hovede. Første kaspiske måge i Vestsjælland, og ikke uventet i Reersø, da det nok er Vestsjællands bedste sted for Kaspiske måger, ikke fordi den på nogen som helst måde er almindelig. Ellers forsatte turen, og der blev ikke fundet så overvældende meget, en fiskeørn viste sig fra den bedste side og der var en smule rovfugle på træk. Småfuglene trykkede sig, men der er temmelig mange bynkefugle over det hele og en enkelt acro sp. blev flushet, men blev ikke set siden. Efter at have tjekket alle krattene, hvor det mest spændende blev en broget fluesnapper 1k og en Havesanger, var jeg på vej tilbage, da der lige pludselig kommer en stor mængde måger flyvende langs kysten, jeg går i gang med at tjekke dem og som en af de første fugle får jeg øje på endnu en kaspisk måge! Samme karakterer som før, men den her fugle var en 2k, da den var igang med at fælde tertialer og rygfjer, mens den havde ret så slidte dækfjer. Prøvede at tage billede af den igennem kikkerten, men blæsten gjorde det umuligt. Ellers var der ikke noget af interesse at se udover en fiskeørn der kom trækkende henover Havnevej

Observationer fra 1/9

Ingen kommentarer:

Send en kommentar