tirsdag den 15. september 2015

Reersø, 13/09-2015 fluesnapperfald

13/09-2105, tog jeg igen, igen, igen ud til Reersø, for at tjekke de småfugle der måtte have landet dernede. Det blæste ret meget, så man burde hav tjekket byen og sommerhushaverne, men jeg tog den sydlige rute. Den stor have gav som det vildeste en acro sp. men jeg nåede ikke at se noget substansielt på den og den kaldte ikke, ellers gav ruten, ikke nogle gode fugle, da der var få ordentlige læ-steder, men de få steder, hvor der var fugle gav pæne antal af fluesnappere og gransangere, men der fløj en god håndfuld gule vipstjerter rundt. Det store læhegn gav turens første bynkefugle og en skovpiber, som blev skræmt op. Jeg tjekkede for første gang i lang tid det store kratområde der ligger på toppen af klinten, men der var ingen fugle overhovedet, så turen var ret skuffende småfuglemæssigt, men ellers var der hjejler i luften, rovfugle var der også godt gang i, med 8 spurvehøge, 1 blå kærhøg 1k, som forsøgte at trække udover havet, en aftenfalk/lærkefalk, som blev set i et splitsekond og en fed fiskeørn kom lavt henover området. Men jeg havde aftalt med Mads at vi mødtes oppe på nordstranden, hvor jeg ventede på at han kom. Nordstranden gav 6 grå fluesnappere i de samme træer og en broget fluesnapper sammen med dem. På stendiget rastede der stenpikkere og bynkefugle og en gærdesmutte snød med sit rullende kald. Men Mads kom og vi kørte mod havnen, hvor vi undervejs stødte på en gøg 1k siddende i et træ, men da en kvinde gik forbi skræmte hun fuglen væk inden vi fik billede. Vi parkerede bilen nede ved havnen, men der var ingen fugle, så vi gik ad grusvejen ind mod byen, hvor vi undervejs fik en havørn lavt henover markerne og en blå kærhøg 1k, og inde i byen var der ikk så meget gang i fuglene, men ned mod campingpladsen var der massere, vi havde en småfugle, som vi kun så røven af og den kaldte med et langtrukkent psieuuuu, lød meget godt for en rødstrubet piber, men vi hørte kun kaldet en gang, så den forbliver i usikkerhed, ellers var der en del grå fluesnappere og en broget fluesnapper 1k, jeg havde kortvarigt en lille fluesnapper, men den blev ikke set godt nok eller af Mads til at det blev til noget. Ellers var der også en stor flagspætte, som fouragerede. Vi forsatte forbi campingpladsen ad den lange grusvej, til forenden, hvorder rastede en stor flok måger, men ingen interessante arter, men til gengæld var der cirka 7 hjejler og fire bramgæs der rastedesammen med dem.

Hvis jeg havde brugt mere tid i Reersø by, havde jeg nok fundet eeeet eller andet, men vinden ser lovende ud fra den 22/9, hvilket er op til Omø-turen og PGW, så mon ikke der blvier fundet noget i det tidsrum?

Af tal kan der nævnes:

11 grå fluesnappere

4 rødstjerter

25+ gransangere

6 Bynkefugle

3 Stenpikkere

2 Broget Fluesnappere

1 Gærdesanger

1 Gøg 1k (første efterårsgøg for mit vedkommende)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar