torsdag den 6. august 2015

Brasilien pt. 3, Amazonas

Vi stod tidligt op den morgen ude i lejren. Min rejse kammerat og jeg havde sovet fantastisk i udertøj i soveposen ude i junglen. Den ene af briterne derimod havde sovet med fuld påklædning (selv sko!), godt det ikke var mig! Jeg havde aftenen inden spurgt dem om vi ikke kunne prøve at forholde os stille på dagens første gåtur så vi ikke skræmte alt væk, det gik de selvfølgelig med til.
Der gik ikke lang tid før vi stødte på et par interessante fugle deriblandt en ny for mig Chestnut-rumped Woodcreeper og kort efter Plain Brown Woodcreeper, som jeg også mødte i Peru.
Chestnut-rumped Woodcreeper

Plain Brown Woodcreeper
Dybere inde i junglen hørte jeg nogle små kald inde fra et krat. Min svage, men dog eksisterende kendskab til Sydamerikanske stemmer kombineret med at det kom fra underskoven, fik mig til at tænke antbird, men og da jeg fik kigget nærmere på den tætte klump af slyng planter det kom fra slog det mig at det mindede om det samme som jeg havde set Yellow-breasted Warbling Antbird i, i Perú! Det fik pulsen op! og til sidst viste den sig også og jeg  fik et yderst elendigt billede af den...
Guianan Warbling Antbird, Near Threatened
Et check af alle Warbling Antbird udbreddelser og et dobbelttjek på en elendig lydoptagelse jeg havde af den har på trods af billedet ladet mig bestemme den til Guianan Warbling Antbird! Find et billede af kræet et sted på nettet for det er sgu en lækker lille satan!
Kort efter stod vi vores første mixed flock. Ikke en særlig stor en og det meste var også ret langt væk, men det lykkedes mig at hive et par nye arter ud af den:
Rufous-tailed Flatbill

Red-legged Honeycreeper, female

Ruddy-tailed Flycatcher
Det var dog lige ved at gå galt for gruppen var fortsat og drejet på et sted hvor stier ikke var specielt tydelige og jeg blev nødt til at råbe mig frem til dem efter at have gået 200m i den forkerte retning...
Jeg fandt frem til dem og en Fulvous-crested Tanager!
Fulvous-crested Tanager

Guiden var stoppet ved et lille træ, som han bankede på med macheten, hvorefter et helt bo af Bullet Ants kom op for at se hvem de skulle bide. Det er de sataner de bruger i mandomsritualer, så store at man kan høre dem gå...
Jeg havde dog fokus et andet sted da det gik op for mig at rundt om os i underskoven fouragerede to Manakins, desværre hunner, et uheld der syntes at forfølge os...
White-crowned Manakin

Yellow-headed Manakin
Og så fortsatte vi længere ind i junglen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar