onsdag den 19. august 2015

Småfugle i Reersø

Var idag i Reresø for at lede efter sjældne småfugle, target var selvfølgelig Vandsanger, nu det jo er "sæson" for den. Jeg ankom 1434 med bus, og gik direkt ad havnevej ud mod kysten, men der var helt dødt også ved den store have, der plejer at rumme gulbug, gransanger og div. sylviaer, men jeg kunne kun se og hører to tornsangere. Jeg forsætte henad vejen indtil jeg stødte på de store hybenkrat, hvor der plejer at holde en del sylviaer til, jeg tog en rundte og fik tre tornsangere frem. Efter at have vadet igennem tidsler, højt græs og hyben, gav jeg op og forsætte ud mod grusvejen igen, da jeg lige pludselig jogger en halvlille brun sanger med stribet ryg og afrundet hale op på 1 meters afstand, den flyver meget lavt ind i hybenkrattet og forsvandt sporløst, græshoppesanger er en realitet. Min første efterårs-græshoppesanger siden 2008, så det var fedt at finde en ude på Reersø! Jeg forsætte videre ad kyststien ud mod Bronsons Bord, der var generelt ret dødt udover en gulbug jeg fik pishede frem ig nogle tornsangere.


 Det var faktisk generelt meget dødt, udover en kæmpemængde af svaler i luften, da jeg ud på skansen var totallen indtil videre ikke høj og mængden af arter var lav, så jeg gav den en sidste skalle ved at tjekke læhegnet nord for Skansen, og allerede fra stien kunne jeg se at der var en del sangere. Jeg tog op til den indlandsgående grussti og tjekkede fra læhegnet, og der var "jackpot" iform af tre rødrygget tornskader, løvsangere, gransangere, gulbuger og gærdesangere foruden tornsangere, jeg brugte en god del af en time for att tjekke dem alle, men shit de er svære når de er indeni de tætte slåenbuske, men der er et parti af nøgne piletræer og døde buske, som de godt kan lide, så det er nok der man skal finde dem.


 Efter at have fået modet igen, forsatte jeg tilbage af samme vej, da klokken også var mange og jeg havde en bus jeg skulle nå. Da jeg var noget ned til radioantennerne hørte jeg først en bjergvipstjert, hvor jeg så den flyve i lav højde henover Skansen, en fed obs for Reersø! Jeg forsatte med at gå mens jeg holdte øje med krat, men der var ikke nogle nye fugle desværre, jeg var også ved at blive megatræt da jeg havde gået cirka 8km i streg uden rigtige pauser. Da jeg så når klinten på sydsiden, finder jeg så til gengæld tre bynkefugle og en gul vipstjert, hvilket viser der er gang i fuglene endnu! Jeg forsætter og der er gang i tornsangerne og jeg finder endnu en gulbug ved Bronsons Bord og en fin sortklire 1k kommer i øjenhøjde langs vandet kaldende.

En helt iorden tur til Reersø, et sted jeg vil holde meget mere øje med i fremtiden


Her ses observationerne fra den dag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar