mandag den 17. marts 2014

Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Pinseskoven!

Nu ved jeg godt dette er en fugleblog, men nu har dagsommerfugle altid vært min hovedinteresse og 11/3 - 2014 vil altid gå over i historien, så ville lige dele oplevelsen her:

Efter 3 fund af Østlig Takvinge i 2012 i Pinseskoven, og ligeledes et par fund i 2013, var vi nogen der havde luret lunten, om at en ny dansk dagsommerfugle var kommet til Danmark. Fundlisten før 2014, har været ganske beskeden. Før 2003 var der blot registreret 7. danske fund. I 2003 var der invasion af Østlig Takvinge hvor 4-5 dyr blev set i Danmark, og en enkelt overvintring i 2004. I Sverige bosatte Østlig Takvinge sig, og har haft små individfattige populationer i det østlige Sverige. Først igen i 2011 blev Østlig Takvinge, og i 2012 eksploderede Østlig Takvinge i antal, og få eksemplarer blev set i det østlige Danmark i 2012 og 2013, sammenfaldet med Pinseskoven.

2014

Efter flere meldinger i Sverige 8 & 9. marts af Østlig Takvinge, belsluttede jeg og Lars Andersen for at finde Østlig Takvinge. Mandag d. 10. marts startede jeg i Pinseskoven, men det var ret koldt, så Lars og jeg valgte Amager Fælled den dag, pga. Pinseskoven var meget kystnært og derfor koldere. Det skulle vise sig at være en dyr beslutning. Amager Fælled gav lortearter som Nældens Takvinge, Citronsommerfugl, Det Hvide C, Det Hvide W (æg). Dag jeg kom jeg for at tjekke bugbasen fik jeg noget nær et hjertestop! Østlig Takvinge set og fotograferet af Palle Biehl i Pinseskoven dd. Så vidste jeg godt hvad jeg skulle næste dag!

Følgende har jeg skrevet om 11/3 til observation af Østlig Takvinge på fugleognatur:

"Fantastisk, og så flertalsobs. Kl 1048 siger Lars de magiske ord -det utrolige er sket. Kl 1050 ser jeg den første xanthomelas han. Ret pålidelige og stationær i området til 1151, samme som Palle Biehl fandt 10/3. Set af Jørgen Munck, Jens Lind, Lars Andersen, Emil Bjerregård og Palle Biehl. 1203 melder jeg ny xanthomelas han 300 meter fra ”main-area”. 1213 ser Lars den, og melder hak på den, altså nyt individ. Ses ikke igen. Begge helt klassiske xanthomelas. Rødligt helhedsindtryk i grundfarven på oversiden. Sort sømbånd diffust og uskarpt giver indtryk af skygge, ingen halvmåner og ikke skarp afsat som polychloros. Lyse ben sås. Hvid forvingeplet. Baghørnepletten på forvingen diffus og uskarp, ikke skarpt afsat som polychloros. Helhedsindtryk generelt xanthomelas. Fantastisk. Den første xanthomelas, kendtegnet ved ridser (slidt dyr), i de 2 sorte pletter i venstre forvinges diskalcelle. Sammenhængende dobbeltpletter i første dyr i forhold til andet dyr. Andet dyr der sås 11/3, som aldrig blev dokumenteret havde ikke ridser i pletterne i diskalcellen, og havde opddelte dobbeltpletter. Desuden havde den anden xanthomelas manglende halespids på højre bagvinge." Citat: Emil Bjerregård (undertegnede)

Hermed havde Lars Andersen og jeg Danmarks første flertalsobs af Østlig Takvinge siden 1954! Eufori!

Derfor mødte mange op onsdag 12/3. +30 mand var på plads, folk som Lars Adler Krogh, Magnus Vest Hebsgaard, Lars Andersen m.fl. Det kostede dyrt, da de 2 hanner af Østlig Takvinge fra 11/3 blev skræmt væk af de mange mennesker, og fandt sig et nyt fourageringssted. Dermed ingen Østlig Takvinge den dag.

Torsdag 13/3 blev en 3. Østlig Takvinge fundet, og igen en han. Den første han som er set 10/3 og 11/3 havde ridser i de 2 sorte pletter i venstre forvinge diskalcelle. Desuden er dobbeltpletten opdelt på denne xanthomelas han, hvilket ikke var tilfældet på den første. Hakket kan ses på højre bagvinge, som den første ikke havde. Andet dyr havde mistet halespidsen på højre bagvinge, hermed sikkert nyt 3. dyr. Om dobbeltpletten i diskalcelle på forvinge var opdelt på 2. dyr som aldrig er blevet dokumenteret er uklart.Desværre var jeg ikke på plads den dag.

Dyret blev også set fredag, men jeg kom for sent ud i Pinseskoven. Da jeg var på plads lørdag, var det lidt for koldt og blæste for meget. Heller ingen Østlig Takvinge her. 

Status er hermed 3. hanner af Østlig Takvinge lige i øjeblikket. Det er kun et spørgsmål om tid før den første hun dukker op.

Tråds på fugleognatur om Østlig Takvinge:

http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=1&MessageID=1113939&ForumID=11

Her lidt fotos af Østlig Takvinge, det første individ som Palle Biehl fandt 10/3, og som Lars Andersen, Palle Biehl, Jørgen Munck, Jens Lind og undertegnede så 11/3:



(Emil Bjerregård)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar