lørdag den 4. januar 2014

Hanstholm for anden gang

Jeg var hjemme ved en ven efter at have set mellemhakkeren ved Gram Slotspark. Der skulle jeg overnatte til den 04 januar 2014. Jeg havde snakket lidt med min far, om at han også godt gad at se ismågen og sneuglen oppe nordpå. Jeg havde jo været der den 22 december, men gad godt derop igen. Så vi aftalte at han hentede 05.00 i Moltrup hos vennen, mit alarm drillede lidt, så jeg nåede ikke at få morgenmad. ØV. Men kursen sat i Sommersted, hvor vi skulle finde Aleks Lund, der også skulle med.
Hanstholm blev ramt omkring 08.00, hvor der holdt en masse biler. Men da ismågen ikke var til at finde til at starte med, så valgte vi at køre lidt rundt på de forskellige pier. En af gråmågerne fandt vi hurtigt, den stod bare og nød morgenen. Den blev bestemt til 2K
 

Efter at have ledt lidt mere efter diverse måger, blev uglen meldt ud. En hurtig beslutning lød på sneugle først. Sneuglen sad vold langt væk, og gjorde det derfor svært at fotografere den. Heldigt at jeg har nogen billeder af den fra den 22 januar! Derefter tilbage til havnen igen. Hvor ismågen ret hurtigt blev fundet fint flyvende det sædvanlige sted. Det var ny art til Martin Liebermann, Niels Peter Møller Jensen og Aleks Lund. Så tillykke til dem ;) 



Efter jeg for anden gang i denne juleferie, havde set disse 2 "hvide" vidundere, skulle vi prøve at se om vi kunne være heldig med en topskarv, som var set dagen før. Topskarven gad ikke at vise sige frem ved roshage, men derimod rigtig fint træk af rødstrubet lom og et par suler, så det var ganske udmærket. 
Efter lidt tid ved roshage, tog vi turen ind mod havnen igen, men valgte lige at stoppe lidt før. Dette skulle blive en rigtig god idé, fordi jeg fandt nemlig en flok på hele 9 sortgrå ryler, på noget affaldshalløj lidt vest for roshage. Dette var en ny art for Aleks Lund, så det var rigtig fint. Derudover var der en olieskadet lomvie ;(


Som sidste stop, før vi begav os den lange vej sydpå igen. Skulle vi lige se om vi kunne finde den hvidvinget måge. Der skulle kun gå 20 minutter, før undertegnede finder en flot 2K rastende med en gråmåge, så det var helt unik. Hele dagen i dag, har der været rigtig godt gang i den med dværgmåger, så derfor får i også et billede af den.



Vi havde hørt, at slamdepotet også kunne give noget spændende. Så det prøvede vi. Der var en flok snespurve, som vi rundende dagen af på!
En masse nye årsarter blev det til for mit vedkommende, så det var helt fint. Så var der kun den lange tur hjemad igen.........
NPM, AL, LIE, AnHL

Ingen kommentarer:

Send en kommentar