fredag den 24. januar 2014

Blitztwitch af Mellemflagspætte og Thorshane! anno den 4. januar

Den 4. januar var jeg på et meget sjældent twitch til det mørke Jylland sammen med Lene Smith og Bent Koluda, for at få Mellemflagspætte og Thorshane! Men det blev uden håndkikkert og kamera da jeg nogle timer inden twitching invitationen, var blevet hentet af min far, som sagde at jeg ikke ville få brug for det.
Jeg blev så om aften samme dag ringet op af Lene Smith og spurgt om jeg ville med på twitch næste dag til Mellemflagspætten og evt. andet godt i det mørke Jylland. Jeg informerede dem dog om at jeg stod uden kikkert og kamera, men det skulle vi nok finde en løsning på.
Mellemflagspætte, her ser man den lyse røde-gultonet flank, rød isse
og det lyse hovede. Fed spætte! 
Næste dag, lørdag d. 4. januar klokken 0600 gik jeg hen til Lene og Bent i Sorø, hvor vi så kørte afsted, første stop ville være Grams Slotspark, hvor vi håbede på at den skulle være der. Efter to timers køretur og slumren, nåede vi Gram og fik parkeret bilen. Vi gik ud til den lille bakke, hvor vi stillede os og ventede. Der gik noget tid, hvor der blev set en Spurvehøg, div. mejser, en Pibeand og en større flok Sjaggere holdte også til i området. Men tiden gik og der blev intet set til spætten. Da klokken blev 0915, blev der råbt "DER KOMMER DEN" (Tak til vedkommende der spottede spætten i flugt, det er bare topklasse!) og den landede så i den kæmpestore eg der var cirka 50 meter fra vores position, og kravlede hurtigt op til en udgrening, for så at sidde fuldstændigt stille i 10 minutter, uden at bevæge sig, overhovedet. Det gav mig heldigvis mulighed til at udøve den ældgamle og svære kunst at digiscope med en lånt håndkikkert og en mobil. Jeg fik taget nogle tvivlsomme billeder, men det kunne sagtens være meeeget værre. Vi var sgu meget glade for at se spætten og den forsatte med at fouragere i træet ind til en halv time senere, da den fløj ind i skoven igen. 15 sekunder senere kom omkring 10 mennesker vræltende op af bakkeskråningen, som missede fuglen den dag. Vi gik tilbage til bilen, hvor vi havde en meget kort "afstemning" om vi skulle forsætte mod Esbjerg for at twitche Thorshanen, eller tage i Draved Skov. Vi tog afsted og planlagde det så'n at vi også stoppede ved Sneum Engsø og ved Fovrfeldbækkens udløb, for så tilsidst at stoppe ved Føvling og se om Kirkeuglen skulle være hjemme. Efter en længere køretur, nåede vi Sneum Engsø/Diget, hvor vi først tjekkede området bag diget, hvilket gav Stillits, Stor Regnspove, Lille Kobbersneppe, Stor Skallesluger, Bramgås, Gravand og andet godt. Selve søen gav Pibeand, Hjejle, Bramgås, Gravand, Krikand, Stor Skallesluger og Spættet Sæl. Vi forsatte så mod Havnen, hvor vi havde ret store problemer med at nå ud til den præcise position, men vi nåede der ud og der var den: Thorshanen. Den fouragerede helt op af kajkanten og kunne sagtens ses fra bilen, hvis man parkerede bilen på den rigtige side, da de ellers krævede at man gik helt hen til kajkanten, hvis man ville se fuglen. Der sad vi så og observerede thorshanen fra bilen, hvor jeg igen udøvede den mystiske kunst "digiscoping". Efter at have holdt der i 10 minutter, kom der en lille sølvgrå bil, den kørte op af den forkerte kajside, parkerede bilen, og sad i tre minutter inden han kørte igen. Han lignede en fuglekigger, og uanset hvad missede han thorshanen, haha! Vi var glade og kørte optimistiske ud til Fovrfeldbækkens udløb, som er en ret god lokalitet. Det gav Stenvender, Alm. Ryle, Lille Kobbersneppe, Stor Regnspove, Strandskade, Sortkrage, Lysbuget Knortegås 3 stks og div. måger. Vi foretog et kort stop for at tanke benzin og kaffe, kort efter forsatte vi mod Føvling, hvor Kirkeuglen var negativ, ih altså. Vi kørte så hjem ad, hvor vi foretog et kort stop ved Halsskov Odde, som gav absolut ingenting, dødt. Jeg blev sat hos min far, hvilket var slutningen på et af de mest vellykkede langdistance-twitch for mit vedkommende.
Thorshane 2k

Ingen kommentarer:

Send en kommentar