mandag den 9. november 2015

Bartramsklire ved Værnengene

Et magisk øjeblik i mit liv startede dagen før, da meldingen kom om Bartramsklire 2 fund for landet ved Værnengene omkring klokken 17 søndag eftermiddag. Da værnengene kun ligger 1,5 time fra Haderslev, så var alle aftaler på plads allerede før aftensmaden. Jørn Vinther var frisk på en tur derop, og ville hente mig klokken 05.45 på min adresse. Vi ankom omkring klokken 7.30, og der var allerede ca. 50 mand pp. Sakke genfandt fuglen før solopgang, også begyndte ballet. Der blev skubbet og mast, og det var rigtig svært at få øje på fuglen. Folk begyndte at juble og give high-fives, og begyndte at sige, "det var godt det lykkes". Jeg havde på daværende tidspunkt ikke set fuglen endnu, men manden ved siden af mig fandt lige pludselig fuglen, og lod mig kigge i scopet. Og DER så jeg en fugl, som jeg ikke har set før. Jeg havde aldrig set noget lignende før, man kunne tydeligt se at den ikke hørte til her. Hver gang vandrefalken kom, jog den alle hjejler og gæs op, men ikke Bartram, den trykkede sig bare. Den gik som en fasan, men kraftig krop og tynd hals, og gav sådan nogle mærkelig vrid med hovedet. Det så virkelig mærkværdigt ud. Den var kun brushanestor, så den kunne gemme sig rigtig godt i den høje vegation. Mængden af folk forsvandt ligeså stille, og man kunne komme til at se den bedre og bedre. Flere og flere kendetegn kunne ses, og det var en nydelse i sig selv. Solopgangen var hel lyserød, og gjorde kun oplevelsen bedre. Bartram fløj længere og længere mod SV på engen, og omkring klokken 9 landede den bag en tue ca. 250-300 m syd for grusvejen. Her kunne den ikke ses, og folk ventede på den skulle komme frem igen. Ca. 5 min efter røg alle gæs og hjejler op, og der var fugle overalt. Da der faldt ro på igen, kunne fuglen ikke genfindes, og efter 1 time gav vi op, og kørte hjem. Sikke en unik oplevelse, som nok tager nogle måneder at komme sig over. Jeg nåede endda også hjem til skole, så jeg ikke fik alt for meget fravær :)
Fuglen er åbenbart sunket i jorden, siden den ikke er genfundet siden klokken 9.10 mandag morgen. Så måske jeg kan få min første blocker, nu hvor albatrossen blev taget fra mig? Jeg fik desværre aldrig et billede af fuglen, men finderen fik fantastiske billeder af fuglen. Så derfor må i nøjes med en beskrivelse af hvad der skete denne utrolige morgen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar