torsdag den 5. november 2015

Brasilien pt. 5, Amazonas

Næste dag tog vi en tur op ad floden for at besøge nogle lokale og se hvordan de lever. En af de ting jeg så mindst frem til, men det var jo fast del af programmet...
Turen derop var dog okay vi fik det bedste obs af Amazon River Dolphin og jeg fik endelig nogen okay billeder af dem, så jeg var tilfreds.
Amazon River Dolphin
 Der fløj også lidt fugle rundt bl.a. en fin Lineated Woodpecker, en White-throated Toucan og en Black Caracara i den oversvømmede skov.
Lineated Woodpecker

White-throated Toucan

Black Caracara
 Besøget hos familien var som forventet ikke særligt oplevende, lidt snak om hvad de dyrker og lever af, hvilket hovedsageligt er kassava en af de værste slash-and-burn afgrøder. De kan ikke dyrke frugter øst for R. Negro, nord for R Amazonas fordi jorden modsat hvad man forventer når man ser regneskoven er sandet og næringsfattig. Desuden havde de også 'reddet' en forældreløs tukan unge fra druknedøden, som guiden påstod at de ville sætte ud igen når den kunne klare sig selv. Den ene af briterne som boede i Manaus havde dog hørt ham formulere sig lidt anderledes på portugisisk...
Det var enden på opholdet i rengskoven, vi drog tilbage til vores Hostel i Manaus tilfredse og med 18 nye arter fundet helt på egen hånd!
Det næste projekt var byen Presidente Figueiredo nord for Manaus, som er et skidegodt udgangspunkt for en masse arter. Her tog vi bussen op nogle dage senere. Ikke den fedeste tur da det var her at jeg mistede mine billeder...
Vi fandt et Hostel som de anbefalede os på vores hostel i Manaus, til ca. samme pris så vi var tilfredse! Derudover kørte de os også hen til indgangen til Parque das Orquideas, et område med en lidt flydende overgang med junglen, men med en fin sti hen til et af de mange små vandfald i området. Stedet er fint at birde, med både Terra Firma og Campina habitat og havde man været der på et bedre tidspunkt end os havde man helt klart fået mere ud af det end vi gjorde! Men vi fik set et par arter vi allerede havde set, bare lidt bedre.
Fulvous-crested Tanager, da autofokus ikke gad længere...

Yellow-billed Jacamar, man kan ikke andet end at elske den familie!
På vejen ud blev vi overrasket af noget som vi havde set i Surinam allerede, men ikke nær så godt! En hl gruppe af Red Howler Monkeys sad i toppen og kiggede ned på os tilsyneladende fuldstændig ligeglade med os!
Red Howler Monkey, hannen som en gang i mellem skuede olmt ned til os, men ellers var ligeglad.
Da vi kom hjem til hotellet, snakkede vi med dem og aftalte med ejerens svoger som havde en lodge ude i junglen at vi skulle prøve at tage derud næste dag. Han spurgte om vi havde playback hvilket vi ikke havde, men det virkede som om at han gerne ville prøve alligevel. Han virkede i hvert fald flink og han stak os en kold Itaipava en gang hver halve time!