tirsdag den 27. januar 2015

Dag 2 - Midvagi

27. Januar

Idag tog jeg afsted mod Midvagi, hvor jeg blev sat af min mor og morfar, mens de var i lufthavnen for at hente min mors veninde. Det blæste utroligt meget og regnen var også ret så slem. Jeg håbede på at turen ville give nogle gode arter. Jeg tog ned til stranden og der rastede der 20 måger og nogle Stenvender og Sortgrå Ryle. Men der gemte ikke noget blandt mågerne og jeg gik mig en tur igennem byen og lidt op i plantagen, men der var ingen. fugle. overhovedet. Jeg tjekkede fjeldsiderne og tjekkede kragerne *suk* der måtte være, men der var kun Gråkrager, men jeg fandt en lille gruppe måger, hvor en af dem skilte sig lidt ud, ved at være en del mørkere end de omkring stående sølvmåger, som i forvejen er temmelige mørke, i forhold til de kontinentale sølvmåger, som vi har i Danmark. Jeg bevægede op mod stedet, og stillede ved siden af et hus i læ og kiggede på mågen, som rastede inde på et afhegnet område.
Nogle af de vadere der var på stranden, her ses Sortgrå Ryle og Stenvendere.

Førstehåndsindtryk var en meget mættet brun underside, der led tankerne hen på gråmåge, chokoladebrun under og overside/ryg, vingetegningerne lignede fint de omkringstående sølvmåger. Hovedet var lysere med lidt lyst der gik ned af struben og øverst frontbryst. Tofarvet næb og mørk maske. Halen fik jeg aldrig set, da den aldrig fløj, selvom jeg lavede "ørnen". Jeg stod betragtede den i 15 minutter, men da jeg indså at jeg ikke kunne gøre mere ved den tog jeg ned til stranden igen, hvor der var dukkede flere måger op. Dem jeg tjekkede jeg, men det var stadig bare Stormmåge og Sølvmåge, som dominerede. Lige pludselig begyndte det at vælte ind med måger! Ud af ingenting, kom der en kæmpestrøm af Hættemåge, Sølvmåge, Stormmåge. Der landede cirka 150 hættemåger ude for stranden, lige langt væk nok til ikke at kunne tjekkes ordentlig, men tæt nok på at man alligevel gjorde et forsøg... Så tiden fløj afsted, og under tjekningen fandt jeg så to Nordiske Lappedykkere, hvilket er første gang jeg set med sikkerhed heroppe, så det er jo fedt nok. Ellers var der Mallemukker, Topskarv, Toppet Skallesluger og mågerne kom hele tiden i små grupper på 10 og landede hist og her.

Meget mørk Sølvmåge?
Meget mørk sølvmåge?
Da jeg havde tjekket de måger jeg kunne, og jeg havde overbevist mig selv om at der ikke var noget ved stranden, gik jeg over til lystbådshavnen for at tjekke om der var nogle fugle der var blæst ind i læ blandt bådene. Lige udenfor havnen fandt jeg en fed Nordisk Lappedykker vinterdragt, som rastede 30 meter fra havnen, nok en af de fedeste obs af Nordisk Lappedykker jeg nogensinde har haft, når man normalt har dem på stor afstand under halvdårlige forhold. Efter fået nogle billeder af den vendte jeg min opmærksom mod stranden, og bum - Hvidvinget Måge. Der er rastede to stykker ude på vandet og jeg kunne se at der rastede en stor mængde langs stranden, så jeg bevægede mig mod stranden igen, stoppede op og tog billeder af de Hvidvinget Måger. Da jeg var ved stranden blev jeg så desværre samlet op af min mor og morfar. Øv, så jeg gik glip af nogle fede billeder af hvidvinget måge og måske en sjældenhed. Men der er altid dagen efter, når vinden har løjet af og regnen er stoppet, så mon dog der ikke kommer en SU-måge ud af det?
Hvidvinget Måge ung nr. 1
 Hvidvinget Måge nr. 2
Nordisk Lappedykker, der var to, det var kun den ene som var tæt på, den anden var nede i den anden ende af bugten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar