mandag den 28. april 2014

Påskeferie i Sydvestjylland

Da det i år ikke bliver muligt for mig at tage med på Chr.ø Lejr med resten af DOF-ungdom endte jeg med at tilbringe en del af påskeferien på Blåvandshuk i stedet. Fugle var der desværre ikke så mange af. Efter min mening var den bedste obs 2 + 3 nordtrækkende Almindelige Kjover på Skærtorsdag.
Almindelig Kjove, langt ude...

Til gengæld fik man så tre hyggelige aftener på stationen sammen med Ditte Thybo Mouritsen, Henrik Knudsen, Bjørn og John Frikke og en flok studerende, der serverede rå, nyplukkede østers for os!





Ja, klatten er en stylteløber, den var bedre i scopet.
Fredag blev det så tid til at skifte base og jeg drog mod familiens sommerhus på Rømø, hvilket belønnede sig, da der allerede dagen efter blev fundet Stylteløber i Kongens Mose. Det var dog kun allernådigst at jeg fik lov af mor til at springe første del af påskefrokosten over! Det var ikke den bedste obs man kunne have tænkt sig, da Stylteløberen stod i den bagerste sø og var godt gemt af krat og varmeflimmer, hvilket kommer godt til udtryk på billedet jeg fik af kræet. Ny DK- og SJ-art for mig!

Hvidbrystet Præstekarve, hun.
Det lykkedes mig ikke at finde det helt store på Rømø, et natlyt i Lakolk Sø gav ikke nogen Plettet Rørvagtel, som jeg havde håbet på, dog hele fire paukende Rørdrummer og en dyttende BMW med fulde unge i. Desuden så jeg min første Hvidbrystede Præstkrave i år, på en familietur til stranden, på det jeg anser som det letteste sted at se dem: Mærskhjørn Lå, de er så spredte længere sydpå. Trods at jeg ser den hver gang jeg er i sommerhus derovre bliver jeg aldrig træt af den art.
Ussel doku...


Da det endelig blev mandag skulle der en tur i vadehavet til. Specielt fordi der var set Pomeransfugl ved Ribe, en art jeg gerne har villet se længe! Flokken var den første i år og jeg mødte flere flinke folk på stedet, dog var de langt ude og flyttede sig så jeg ikke kunne se dem, så jeg bliver vidst nødt til at twitche endnu en flok en dag... Men endnu en ny DK-art for mig!


Jeg tilbragte resten af dagen længere nede mod grænsen med nogle meget medgørlige Klyder og sluttede af med Savisanger i Magisterkogen, men ikke den Plettede Rørvagtel jeg havde håbet på... Der var desuden en i DOFbasen, der indtastede en rastende Lapværling i Margrethekog i påsken. Stedbeskrivelse næste gang, tak! Det forbandede kræ har undgået mig for længe nu! Selv hvis i bare har taget den på lugten rykker jeg gerne på den! Jeg skal bare vide hvor jeg skal køre hen...

Næsten de eneste medgørlige fugle i påsken!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar