tirsdag den 21. april 2015

Vendehals

Hurtig opdatering

Endelig fandt jeg en Vendehals udenfor et træksted, fandt den idag i Flommen, Sorø, på min daglige cykeltur efter jeg var kommet hjem. Jeg havde godt tænkt på vendehals, men jeg satsede mest på Ringdrossel, hvilket ikke blev til noget. Jeg stoppet ved et afgræsningsområderne i Flommen, da jeg opdagede nogle sangdrosler, men de røg op, så jeg nåede ikke at tjekke dem, da en fugl røg op foran mig og landede i en lille pilestikling lige bag et indlukke, tænkte ikke så meget over da det nok var en af sangdroslerne. Jeg hoppede på cyklen, mumlede noget om at ringdrosler er en illusion skabt af sumpgas, da jeg ser en fugl ryge op fra pilestiklingen og ind i et pilekrat, jeg sætter kikkerten på den, og bum det er en Vendehals. Jeg bliver meget glad, da det redder mit ellers halvfattige fugleår i DK indtil videre, og skynder mig at få nogle billeder. Fuglen var meget rolig og sås utroligt godt i pilen. Desværre var den i næsten modlys, så billederne blev ikke lige så gode, som de kunne ha' været. Jeg havde ikke nogen telefon på mig, så jeg kunne ikke kontakte Lene Smith, der ellers bor i Sorø, og nok ville have været interesseret i en fin stationær Vendehals. Jeg bruger noget tid på at få nogle billeder i kassen, indtil den så håber længere ind i krattet og det levende hegn. Fed obs, fedt at det ikke var en eller anden typisk terrasse-vendehals, som ellers udgør 99% af alle observationer af vendehals udenfor træksteder og ynglesteder.

Fuck terrasse-vendehalse, this is the real deal

Ingen kommentarer:

Send en kommentar