fredag den 11. juli 2014

Nyt fra Færøerne - Pirol set på Suduroy

Idag fik jeg et opkald af min bedstefar, han bor i Vagár på Suduroy, Færøerne. Han ønskede mig tillykke med fødselsdagen, og om jeg var glad for gaverne, utroligt rart at hører fra ham igen! Men så begyndte at han at fortælle om en speciel fugl, som han aldrig har set før! Det lyder lovende tænker jeg. Han beskriver fuglen som værende halvanden størrelse af en stær, men mere langstrakt, HELT GUL og lidt sort på oversiden. Pirol er noget af det første der popper op i mit hoved, og jeg spørg om den havde rødt næb, han siger at det kunne han ikke sige, men det var i hvert fald mørkt. Jeg siger at det lyder meget spændende og at det måske kunne være en Pirol, som er ret sjælden på Færøerne. Han siger at fuglen sad på hans nabos hegn i noget tid og da han gik ud efter kameraet (han er journalist), og kom tilbage var den væk. Jeg mente at det kunne være en pirol og at han kunne søge på fuglen, for at sammenligne den med det han havde set. Han søgte på "Pirol han" under billeder og han mener at han er 99% sikker på at det var sådan en.

Umiddelbart ser det udtil at en Pirol han er blevet set på færøerne. Med 10 fund, hvor 9 af dem ligger i perioden fra Primo maj til Primo Juli og med et enkelt efterårsfund, ligger dette fund indenfor statistikken. Skal selv derop om en uge, så det bliver spændende at se hvad det bringer af sig, skal i hvert fald hævne Rasmus Mommes 1k Sorthovedet Måge, som han fandt sidst han var derop

Ingen kommentarer:

Send en kommentar