lørdag den 2. januar 2016

Brasilien pt. 10, Morgen birding, Pantanal

Vi stod op før solen for at birde lidt inden morgenmaden.Det første der dukkede op var en Toco Toucan. En fugl som jeg har på fornemmelsen at mange fejlagtigt forbinder med Amazonas. Den findes derimod ude i det åbne som f.eks. i Pantanal, hvor den er synlig og ikke ualmindelig. Dog opdagede jeg da jeg kom hjem at jeg ikke fik et eneste godt billede af en, det her er det bedste jeg kunne præstere.
Toco Toucan
 Vi fangede også to Hyacinth Macaws midt i deres leg, inden de fløj ud i vådområdet hvor de tilbringer dagen.
Hyacinth Macaws
Greater Rhea kommer i modsætning til papegøjerne vandrende ind til lodgen om morgenen og tilbringer dagen der. Som nævnt tidligere vidste guiden ikke hvorfor de kom og de fodrede ikke som han sagde. Hvilket ikke udelukker at der nok er sket noget engang, som har fået dem til at gøre det. Jeg hører gerne fra nogen der kan forklare mig det... Men uanset så havde jeg det bedre med at krydse Rhea'erne her end den Gråvingede Måge i Århus der spiste hvide toastskiver i en park-sø...
Greater Rhea spankulerer langsomt ind mod lodgen fra vådområdet.
 Pattedyr kom man heller ikke uden om i Pantanal om morgenen var der Azara's Agouti over alt på græsplænen.
Azara's Agouti
 Stadig birdende mellem bygningerne på lodgen fik vi to arter til inden vi rigtigt gik i gang. Purplish Jay og Bare-faced Currasow, som vi så meget godt, men jeg heller aldrig helt fik et ordentligt billede af.
Purplish Jay

Bare-faced Curassow, han og enden af en hun t.v. i billedet.
 Vi mødte guiden og bevægede os ud i vådområdet, som gav en del vandfugle som vi allerede havde set, bl.a. Southern Screamer, men denne gang meget bedre.
Plumbeous Ibis

Southern Screamer
 I en gruppe små træer fik vi endnu en spætte ind! Little Woodpecker, jeg havde aldrig regnet med at få så mange nye spættearter på turen som jeg gjorde! Men det er vel ikke så sært da ikke er så svære at finde og er relativt lette at bestemme.
Little Woodpecker, hun
 Pouso Alegre ligger i en våd del af Pantanal og har meget lav vegetation der minder om rørskove, men mange flere forskellige planter og masser af blomster. Havde man kommet på et andet tidspunkt kunne man se hele træer blomstre, men jeg synes nu alligevel ikke vi blev snydt for det.
Vi fik hurtigt to nye arter at bevæge os ud i det både Orange-backed Troupial og en Rusty-collared Seedeater der desværre ikke kom særlig tæt på...
Orange-backed Troupial konkurrerer med floraen om at være mest farverig

Rusty-collared Seedeater
Seedeateren blev først bestemt ved frokost bordet, jeg havde dog en fornemmelse af familien (det har man med det næb) og at det måtte være noget nyt. Heldigvis havde jeg lånt en bog af ham fyren i der havde Pousada'en og bureau'et, mega flink fyr som havde en passion for andre kulturer og havde en flaske Gammel Dansk stående. Den er den eneste bog indtil videre jeg ville anbefale at investere i til Brasilien, men den dækker jo ikke hele landet. Der synes også at være enkelte arter indenfor udbredelsen som de har udeladt bl.a. Hyacinth Visorbearer (kolibrier har bare de sejeste navne) der ellers nævnes i introen... 
Bogen der omtales ovenfor
Til sidst har jeg lige et panorama billede af en af området taget af min rejsekammerat. Hvis jeg skulle opdatere telefon skulle det da være for at kunne tage sådan nogen. Skidepraktisk hvis man lige vil huske hvordan der så ud der hvor man birdede uden at skulle skifte objektiv. Klik det op i stort format, det bliver det kun bedre af!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar