søndag den 3. november 2013

Rømø i blæsevejr

Begge Husskader blev fotodokumenteret!
Personer: Andreas Bennetsen Boe

Med det stærke blæsevejr der har været på det sidste besluttede jeg mig for at tage en tur til Havneby for at se hvad vinden havde båret med sig. Jeg startede med at gå ned langs diget mellem Helm Odde Marsk og Havneby Kog. Vinden var over 10 m/s og vindstødene langt kraftigere, så jeg begyndte at tvivle på at jeg overhovedet ville se noget... I samme øjeblik hører jeg 20 meter længere henne ad stien noget skræppe fra busken og dér sad der 2 Husskader! Nej, det er ikke en joke, jeg blev glad for at se dem. Husskade er ikke særlig almindelig på Rømø, det var min nr. 3 og 4 for øen, så tænk lige over det næste gang i indtaster den i DOFbasen uden kommentar!
Videre nede i kogen stod en hel del gæs og vadefugle, da vanstanden ude i marsken var meget høj. Gæssene blev tjekket igennem, men jeg måtte give op på vadefuglene, fordi vinden rev så meget i scopet. Jeg gik derfor over diget for at tjekke de få fugle der stadig stod i marsken. Min opmærksomhed blev dog hurtigt fanget af en lille klump der kæmpede i de meter-høje bølger lige ud for mig. Allerede inden jeg fik hævet kikkerten var jeg ikke i tvivl om at det var en svømmesneppe, og hvis årstiden ikke allerede havde slået det fast, blev jeg helt sikker på Thorshane da jeg så billedet. Jeg kunne desværre ikke melde fuglen ud da min telefon var løbet tør for strøm...
Fuglen fløj efterfølgende mod nord i retning af Havneby. Jeg prøvede at genfinde den, men det mislykkedes. Jeg blev dog trøstet med en Dværgmåge, der legede i bølgerne ude ved Sylt-færgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar