tirsdag den 28. april 2015

18. låge (23. November) Lima Pelagic

Så fortsættes Perú indlæggene endelig! Denne dag stod på pelagic, eller på dansk: At sejle flere kilometer ud på havet til kontinentalsoklen og smide fermenteret fisk over bord i håb om at tiltrække stormfugle. På båden sluttede også en flok franskmænd og en gammel britisk dame med solhat sig til os. Jeg havde ikke forberedt nogen søsygepiller "for jeg er da aldrig blevet søsyg før?", men det gik da også godt nok i starten! Allerede i havnen i Callao fik vi nye arter med Surbirds og Gray Gull på molerne!
Surbirds på molerne

Gray Gull
Og lidt ude af havnen på en bøje fik vi i den grad repareret vores Inca Terns fra tidligere på turen.
Inca Terns
Vi skulle heller ikke langt forbi Isla San Lorenzo før vi begyndte at se de første Peruvian Boobies og Dusky Dolphins!
Peruvian Boobies

Dusky Dolphin
På vej ud gik det meget godt for min mave, så jeg nåede at se en del fugle og fotografere nogen enkelte med mere eller mindre succes. Deriblandt Peruvian Diving Petrel, White-vented Storm Petrel og en ny årsart for mig Waved Albatross.
White-vented (Elliot's) Storm Petrel
Waved Albatross
Peruvian Diving Petrel
Men så vendte heldet også for mig... Så snart vi begyndte at chumme, smide fermenteret fisk overbors, begyndte min mave at slå kolbøtter og jeg tilbragte resten af turen i fosterstilling på et af sæderne, hvor jeg kæmpede for ikke at kaste op og sætte en kædereaktion i gang. Med en god portion viljestyrke og en af JTM's søsygepiller lykkedes det mig at kæmpe mig op til en fugl i ny og næ. Jeg fik således både Wilson's Storm Petrel, Marham's Storm Petrel, Sooty Shearwater, Sabine's Gull og den uovertrufne Ringed (Horby''s) Storm Petrel! Det eneste jeg pga. min tilstand gik glip af var en Pink-footed Shearwater, og så selvfølgelig en masse gode billeder... Det lykkedes mig dog at få et enkelt.
Ringed (Hornby's) Storm Petrel
Turen tilbage blev også meget god da vi sejlede rundt om Isla San Lorenzo. For det første var der et utal af South American Sea Lions, men også fine arter i form af Peruvian Seaside (Surf) Cinclodes (med hvilken vi gjorde rent bord blandt de peruanske cinclodes arrter!), Red-legged Cormorant, Guanay Cormorant og Humboldt Penguin!
Jeg synes jeg tog 100 billeder i den retning, hvor de to Surf Cinclodes hoppede rundt, men alligevel har jeg ikke fået billeder af andet end ryggen...

Tre umiskendelige arter i ét billede!

Guanay Cormorant, hvis aføring har gødet den golde kystørken siden inkaerne regerede!
Kombinationen af at vi havde været oppe i 5000 meter dagen før og på denne dag flere kilometer til søs fik virkelig smadret nogen af os. Jeg vandrede personligt rundt som en zombie da vi tjekkede parker i Lima bydelen San Isidro på vejen hjem... Så det var godt at komme tilbage til sin seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar